Problemele tuturor sunt problemele noastre!...

Oferta: opinii, date utile si nu numai... Cerere: atentie si timp...
Daca aveti pareri diferite este foarte bine! Inseamna ca pot fi mai multe. Dar nu neaparat si mai bune...

vineri, 16 mai 2008

Profesori si profesori...


Toti stim ce stil de predare au profesorii nostri. Acum, in democratie, avem pretentia sa mai evolueze si ei. Ne vedem nevoiti sa ramanem cu pretentia.

Ne putem gandi ca nici ei nu au avut parte de o instruire normala, asa ca de unde ar putea stii sa faca altfel. Probabil ca avem si pretentia sa gandeasca. In invatamantul nostru nu e nevoie de asta. Scopul nu este de a face elevii sa inteleaga, ci de a-i determina sa ceara meditatii particulare. Si la meditatii, tot apa de ploaie. Habar nu au profesorii astia cum ar trebui sa explice si sa se comporte pentru a ajuta elevul. Nu este vorba doar de a-i arata in zbor o solutie la o problema, sa ramana elevul uimit. Sunt multe alte aspecte psihologice pe care nu stiu de ce profesorii nu le intuiesc macar, daca nu le cunosc. I-ar ajuta chiar pe ei insisi. Probabil ar vrea sa-si ridice putin nivelul, nu s-ar mai multumi sa stea plafonati pana la pensie si s-ar mai gandi sa scrie vreo carte, un indrumar, ceva...

Nu trebuie sa se porneasca de la premisa ca toti elevii gandesc in acelasi timp. Fiecare are cunostinte, probleme, timpi de reactie diferiti de ceilalti. Pentru a ajuta un elev trebuie sa intre in comunicare cu el. Sa-l ajute sa se deblocheze si sa aiba curaj sa puna intrebari. Elevul nu intreaba nimic de frica sa nu supere profesorul deja nervos si sa nu-l desconsidere colegii ca nu a inteles la fel de repede ca ei.

Nu mai vorbim de scoala si de liceu unde este jale in ce priveste sistemul de predare. Trecem la facultate, unde deja platim oficial o gramada de bani. Dupa cum se stie au si profesorii universitari un chef de a se face intelesi ca atat iti trebuie, sa ridici privirea si sa ceri explicatii si vezi tu sicane. Daca nu intelegi, tu esti de vina ca nu esti bine pregatit si oricum facultatea e "facultativa", deci nu e o problema daca nu poti... Ei deja sunt undeva prea sus ca sa se oboseasca sa priveasca in jos si sa se faca intelesi. Ei cred ca rolul lor este doar sa-si cultive orgoliul. Cine ii poate trage la raspundere ca au uitat sa fie profesori? Nici nu e bine sa se faca intelesi. Unde ar mai fi misterul si pe ce s-ar mai baza faima?...
Intotdeauna e atat de mult de predat ca niciodata nu este timp. Asistentii fac si ei ce pot sa arate cat sunt de capabili si poate vor vorbi studentii intre ei: Ba, ce destept e asta! Nu degeaba l-au adus aici! Toti cauta faima si recunoastere, dar nimeni nu cauta sa comunice si sa creeze o armonie, nu doar sa transmita in propriile sale coduri. E treaba ta daca nu faci legatura intre doua fraze ale lui, el stie ca are dreptate.

Procesul de invatamant nu trebuie sa impuna o viteza de predare care forteaza si streseaza. Rolul invatamantului nu este de a crea stres. Au o viteza fantastica la predare, pe cand la ascultare au tot timpul din lume sa-ti gaseasca o necunoscuta si sa te arda. Consider ca si evaluarea trebuie sa fie tot cu rol de transmitere de informatii intr-un mod mai interactiv, de clarificare si nicidecum de gasirea motivului de pedepsire.

Profesorilor in general le place sa o ia inainte cu predarea, sa lase elevul in urma pana il pierde, ca poate asa capata mai mult respect de la elev. Se chinuie sa-l faca sa se simta inferior, in loc sa aiba multumire doar cand elevul a inteles ce vroia el sa transmita.

Pretentiile fata de studenti si elevi intotdeauna sunt mari si poate ca e bine, dar problema este ca ceea ce se ofera e vax. Ce constiinta mizerabila o fi in capul lor sa ceara ceva ce ei nu au dat niciodata? Cata rautate si tupeu! Or fi fost si ei niste victime... Societatea ii impinge si pe ei sa devina speculanti, sa stoarca tot ce se poate din meseria lor. Si unii chiar storc bine. Nemernicia este deja la cote inalte si in domeniul asta.

Nu inteleg de ce nu exista deja o lege prin care sa se interzica in mod absolut orice fel de cadou sau "atentie" in unitatile de invatamant, chiar si florile. Cadourile nu au nicio legatura cu actul de invatare. Ca profesorii sunt platiti prost nu e vina elevilor. Oricum, nu ei trebuie sa compenseze si nici recunostinta nu prea au motive sa arate.
Numai parintii stiu cat trebuie sa dea ca sa nu-si bata joc profesorii de copiii lor.
Profesorii trebuie reciclati urgent. Nu doar profesional, ci si la caracter si obiceiuri.


Niciun comentariu: